Wat is er de afgelopen jaren met de Partij van de Arbeid (PvdA) gebeurd? Samen met het CDA, D66 en de VVD heeft de PvdA jarenlang de politieke koers van Nederland bepaald. Tegenwoordig beschikt de sociaal-democratische partij echter nog maar over negen zetels in de Tweede Kamer.
Marketing toepassen
Indien de PvdA bij de verkiezingen van volgend jaar weer een groot aantal kiezers wil aantrekken en dus weer een partij van enige betekenis wil zijn, zou de fractie misschien aan marketing kunnen denken. De PvdA zou haar leden en sympathisanten als waardevolle klanten moeten beschouwen. Een CRM-systeem, zoals dat van Lime technologies, zou hierbij een handje kunnen helpen.
Kabinet Kok
In 1989 vormde de PvdA samen met het CDA het derde kabinet Lubbers. Dit kabinet werd in 1994 opgevolgd door het eerste kabinet Kok, waarbij de PvdA – geleid door Wim Kok – een coalitie vormde met de VVD en D66. Daarna volgde het tweede kabinet Kok, dat in de periode 1998-2002 Nederland regeerde. In die tijd was de PvdA nog een partij van betekenis.
Oppositiepartij
Met Wouter Bos als partijleider van de PvdA werd de fractie in 2002 de op een na grootste partij van Nederland. Een coalitie met het CDA, de grootste partij van dat jaar, zat er destijds niet in: de PvdA werd zo de oppositiepartij. De PvdA heeft echter nog wel deel uitgemaakt van het vierde kabinet Balkenende. In 2010 nam Job Cohen het stokje van Bos over om na twee jaar weer af te treden.
Nederlaag
Daarna werd Diederik Samsom partijleider en werd de PvdA nogmaals de op een na grootste partij. Samen met de VVD – al jaren de grootste partij – werd het kabinet Rutte II gevormd. In 2016 trad Samsom af en werd Lodewijk Asscher de partijleider van de PvdA. Bij de verkiezingen van 2017 verloor de partij maar liefst 29 zetels.
Tijd voor een CRM-systeem
Het CRM-systeem, waarvan de meeste bedrijven tegenwoordig gebruik maken om uiteindelijk beter te kunnen presteren, zou voor de PvdA ook een interessante optie kunnen zijn. Dit marketingsysteem zorgt voor uitstekende (zakelijke) relaties met klanten cq. partijleden en sympathisanten, waardoor het bedrijf of de politieke organisatie – in dit geval de PvdA – in staat is om te groeien en om nieuwe klanten cq. kiezers aan te trekken. Dus waar wacht de PvdA nog op?
Leave a Comment